Blog De mensen centraal in Lean meen je het echt

De mensen centraal in Lean: meen je het écht?

blog | 17 juli 2018


Het is geen geheim dat in veel organisaties respect voor mensen een uitdagend en vaak verwaarloosd aspect is van de Lean transformatie. De aandacht gaat voornamelijk uit naar de toepassing van Lean waarin de zoektocht naar verspillingen centraal staat vanuit de 5 principes van Lean – waarde, waardestroom, flow, pull en perfectie.  Respect voor mensen, een van de pijlers in  de Toyota Way, is voor veel managementteams een relatief nieuwe invalshoek. Gek eigenlijk als je bedenkt dat respect voor mensen al zo lang bestaat in de Toyota Way, maar bijna volledig is genegeerd.

 

Managers, en vaak ook Lean professionals werken hard aan het ‘implementeren’ van de overige aspecten van Lean, het instrumentarium of meer populair de ‘tools’, wat uiteindelijk leidt tot weinig echt succesvolle Lean transformaties. Wél succesvolle Lean transformaties hebben respect voor mensen hoog in het vaandel, ja zelfs centraal in hun aanpak staan.


Waardering en vertrouwen

Mensen willen zich gewaardeerd voelen in hun werk. Daarvoor is vertrouwen in elkaar nodig van managers en medewerkers. Je creëert dit door dagelijkse inspanningen van beide kanten gebaseerd op een visie die

Het beste uit mensen haalt

Hen inspireert

Een beweging creëert naar excellente relaties tussen mensen

Uitgaat van een lerende werkomgeving waarin mensen kunnen groeien.

 

Hoe echt meen je het als management dat de mensen centraal staan? Gaan regels en procedures toch niet eerst en komen dan pas de mensen in beeld? Welke ruimte krijgen ze om hun talenten en vaardigheden  te tonen, zich te ontwikkelen, te leren en te groeien?


De metafoor van het schilderij

Om de ruimte, die mensen krijgen, te duiden, gebruik ik vaak de metafoor van het schilderij. De lijst van het schilderij, dat zijn de kaders, de afspraken die we met elkaar maken. Het schilderij zelf is het speelveld waar de mensen in de organisatie zich bewegen en waar zij ook de vrijheid hebben om dit te doen. Daar zijn eigenaarschap, zelfstandigheid, en inzetten van kwaliteiten en talenten vanzelfsprekend.


Ga voor jezelf eens na in wat voor organisatie jij werkt. Zie jij een groot schilderij met een smalle lijst of zie jij een klein schilderijtje met een brede lijst? Of misschien zit je daar ergens tussenin?


Even terug naar Lean. Als je een groot schilderij met een smalle lijst ziet, werk je waarschijnlijk in een organisatie waar een Lean transformatie succesvol verloopt of is verlopen en waar respect voor mensen een centrale plaats inneemt. Zie jij Lean in de organisatie waar jij werkt als een klein schilderij met een relatief brede lijst, dan is er vrijwel zeker sprake van verspilling van kennis en creativiteit van de medewerkers.


In het laatste geval is het goed om op zoek te gaan naar de positieve kern in de organisatie, daar waar de mensen echt centraal staan. De Strength-based benadering van Lean maakt dit mogelijk. Het vinden van de positieve kern is een natuurlijke stap in de richting van een succesvolle toepassing van Lean in de toekomst.


Aandacht voor Strength-based Lean

Is Strength-based Lean nog onbekend terrein voor je, dan is dat niet vreemd. Het is aannemelijk dat je eerder managers en professionals tegenkomt die Lean en/of Six Sigma kennen,  dan zij die gehoord hebben van of ervaring hebben met Strength-based Lean.  De Strength-based benadering van Lean begint nu pas meer aandacht te krijgen. Respect voor mensen vormt een belangrijke waarde hierin. Lees ook De kracht van Strength-based Lean. 


Het wezen van Lean zit in de mensen. Lean succesvol laten zijn is mogelijk als aandacht en respect voor mensen de positieve kern vormt. De Strength-based benadering van Lean biedt je alle kansen om dit te realiseren.