Blog De kracht van Strength-based Lean

De kracht van Strength-based Lean

blog | maart 2016


In mijn vorige blog omschreef ik Strength-based Lean als de verbinding van de positieve kracht van Appreciative Inquiry, waarderend onderzoeken, met het slimmer en beter werken van Lean procesverbetering. 

Vrij vertaald betekent Strength-based 'gebaseerd op kracht'. Werken vanuit de kracht van de mensen, het team of de organisatie. We ontdekken deze kracht door met een positieve bril te kijken naar wat we doen. We onderzoeken wat goed is, bruikbaar en succesvol en hoe we daarvan kunnen leren en onszelf versterken. We zijn op zoek naar de positieve kern.


Wat is de positieve kern? Het is de verzameling van de kern van onze kennis, de onderliggende overtuigingen en waarden en de beste ervaringen uit het verleden die het mogelijk maken om de dingen op zijn allerbest te doen. Door onze positieve kern aan te boren openen we de weg naar meer creatieve ideeën, meer motivatie voor verandering en de innovatie die zo essentieel is om te groeien.


Kyoshi Suzaki schreef in 2002 het boek Results from the Heart waarin hij het wezen van het Toyota Productie Systeem beschreef: willen mensen volledig effectief zijn dan moeten ze bevlogen zijn vanuit hun hart als het gaat over waarden, visie, de betekenis van en de zorg voor hun werk.


Toch zien we dat het daaraan nog vaak ontbreekt in het verbeteren van processen met Lean. De focus ligt op het elimineren van verspillingen en het terugdringen van fouten. Hierbij gaan we dan vooral uit van het  wat en hoe, niet van het waarom. Gevolg is dat we vergeten zijn om mensen bevlogen te laten zijn, om ze met passie hun werk te laten doen.

Als je mensen meeneemt in het waarom van hun werk dan raak je hun hart en krijgt hun werk betekenis. En als we er dan ook nog van uit gaan dat in iedere organisatie en ieder proces iets is dat werkt en waarde toevoegt en daarnaar op zoek gaan, dan kunnen we echt spreken van het toepassen van Strength-based Lean.


Strength-based Lean geeft een nieuw kader aan het klassieke Lean door te identificeren waar waarde, perfectie en flow al aanwezig zijn en door deze te gebruiken om meer waarde te creëren en meer efficiency te leveren. Appreciative Inquiry betrekt het hart  in de ontdekkingstocht: mensen vertellen de verhalen waar ze om geven, die veel voor ze betekenen en die betekenisvol zijn. Het zijn deze verhalen die waarde genereren en zo bijdragen aan het verbeteren van hun processen en resultaten.


"You are more likely to act your way into a new way of thinking than to think your way into a new way of acting."

David Shaked