Blog Maak de opstap naar een Lean organisatie

Maak de opstap naar een Lean organisatie

blog | 15 augustus 2019


De weg met Lean bewandelen is bijna het tegenovergestelde van wat traditioneel management je leert. Dat maakt het moeilijk voor directeuren en managers om de essentiële kracht van Lean te zien met als gevolg dat zij zich richten op kostenreductie en het daarbij inzetten van de Lean tools. Lean vraagt een benadering vanuit een andere mindset, gericht op de positieve kracht en energie die al in de organisatie aanwezig is: strength-based Lean.


Het waarom begrijpen


De verandering naar een Lean organisatie maken begint met het waarom. Wat is het dat maakt dat je een Lean organisatie wilt zijn? Je kunt hiervoor vele argumenten aanvoeren die plausibel en legitiem zijn. In de Lean filosofie gaat het echter om één ding: het toevoegen van waarde voor de klant.


Als iedereen in de organisatie begrijpt dat het toevoegen van waarde voor de klant de strategische benadering van Lean en dus van de organisatie is, dan wordt het gemakkelijk voor iedere medewerker om het juiste te doen, om de juiste beslissingen te nemen in hun dagelijkse werk. De beste ideeën om te verbeteren en om de voordelen van Lean te creëren komen altijd van de mensen die het werk doen. Het zijn de medewerkers die er voor zorgen dat waarde wordt toegevoegd voor de klant.


Lean anders inzetten


Om dit mogelijk te maken vraagt Lean om een andere benadering. Wat zou er gebeuren als je de positieve kern van de organisatie gaat ontdekken, als je de kracht van de mensen en hun ambities volledig zou benutten?


De strength-based benadering van Lean creëert meer waarde en kwaliteit voor de klant en verbetert de flow van processen. Je resultaten worden beter, je ontdekt nieuwe inzichten en de weg naar duurzaamheid zal gemakkelijker zijn.


Buiten dat zorgt strength-based Lean er voor dat je processen meer waarde genereren dan ooit tevoren. Dat je dichterbij dan ooit komt bij de meest efficiënte uitvoering van je processen. Zo ontstaat ongelimiteerde waardetoevoeging voor de klant.


Een nieuwe realiteit


Hoe vaak functioneert een proces goed? Wat maakt dat bepaalde stappen in het proces het zo goed doen? Wat zijn de positieve afwijkingen in het proces? Door dit soort vragen te stellen verschuif je naar een nieuwe richting van gedachten en uitvoering – een die energie, enthousiasme en creativiteit genereert. En die ook nog eens veel succesvoller is.  

 

Op het moment dat we andere vragen gaan stellen krijgen we ook andere antwoorden. Er ontstaat een nieuwe realiteit en de energie en motivatie stijgen. Mensen gaan zichzelf zien als essentiële bijdragers aan de oplossing in plaats van een onderdeel van een probleem te zijn dat moet worden opgelost. Met de strength-based benadering van Lean creëer je zo een opstap naar een Lean organisatie.


Wat zou de impact kunnen zijn van het toepassen van de strength-based benadering van Lean in jouw organisatie?





unsplash