Blog feedforward in je audit

Blik op vooruit: feedforward in je audit!

blog | 24 januari 2018


Feedback, wie kent het niet. Je hebt het ongetwijfeld wel eens gegeven en ontvangen. Het is iets wat we bijna dagelijks wel een keer doen. Organisaties en bedrijven zijn er trots op dat zij een cultuur hebben waarin feedback geven en ontvangen gewoon is, vaak in een adem genoemd met fouten maken mag. Mooi, want dat past in de huidige tijd waarin we juist mensen veel aandacht willen geven. Toch  vinden we feedback geven lastig en als we niet oppassen ervaart de ontvanger het als kritiek en zelfs als kwetsend.

Een ander aspect van feedback is dat het zich richt op het verleden: je zegt iets over een situatie die is geweest. Je kunt er van leren, maar je kunt het niet meer veranderen.


Mindset change

Begrippen veranderen omdat denken vanuit een andere richting vraagt om een andere mindset. Toen ik, inmiddels al weer enkele jaren terug, met Cees Hoogendijk in het Appreciative Inquiry actieleerprogramma sprak over een deadline, zei hij “weet je wat veel mooier en logischer klinkt: birthline. Je maakt immers iets wat er dan gaat zijn en een leven gaat leiden.” 

Zo leerde ik ook het begrip feedforward kennen en gebruik het nu in plaats van feedback.  Het klinkt veel positiever dan feedback en geeft een duidelijk gevoel van vooruit willen bewegen.


Wat maakt feedforward zo krachtig?

Feedforward is een strength-based approach, een benadering vanuit kracht, en is gebaseerd op de  principes van positieve verandering. Het is gericht op de toekomst, op denken in mogelijkheden en op het vinden van oplossingen. Het draagt bij aan het creëren van een mindset die is gericht op groei. Een feedforward gesprek levert een prettig gevoel op. Het stimuleert om dit vaker te doen. 


Feedforward in auditgesprekken

Auditgesprekken zoals ik ze nu nog steeds in veel organisaties en bedrijven zie, zijn vooral gericht op het verleden en heden. Terug kijken naar wat er in de afgelopen periode (nog) niet goed ging. Vragen naar wat goed gaat en wat nog te verbeteren, gebeurt wel, maar liggen nog niet zo voor de hand. Het voelt voor een auditor nog steeds wat onwennig om deze vragen te stellen.

De richting van auditgesprekken veranderen van wat je niet wilt naar wat je wel wilt bereiken doe je door in de gesprekken de principes van de positieve benadering toe te passen. Feedforward hoort daar ook bij.


Feedforward gebruiken in een auditgesprek levert het volgende op

  • Auditee en auditor kijken samen naar mogelijkheden voor verbetering
  • Er ontstaat wederkerigheid in plaats van éénrichtingsverkeer van auditor naar auditee
  • Auditor en auditee leren van elkaar en helpen elkaar groeien
  • Het vergroot het effect van het auditgesprek


Waardevolle auditgesprekken geven management en directie inzicht in het effect van continu verbeteren en hoe dit bijdraagt aan het bereiken van de gewenste resultaten. Een goed uitgeruste auditor is in staat deze gesprekken te voeren. Het kunnen toepassen van feedforward is dan ook een ‘must have’ in zijn of haar bagage.